Get Adobe Flash player
2014-01-23 - ProwetoV2

De leerlingen van basisschool “De speling” waren vandaag op bezoek voor de proweto doe-dag. In de sessie Techniek bouwen de leerlingen huisjes die later een straat of dorp zullen vormen. De huisjes worden voorzien van elektriciteit en in maquettevorm opgebouwd. Om de huisjes levensecht te doen worden, is door het proweto-team een speciale tool ontwikkeld op de website www.proweto.be. Bij wetenschappen werden meerdere leuke proefjes met de microscoop gedaan.

Het was voor de meeste leerlingen hun eerste ervaringen met het werken met elektrische Dremel-gereedschappen en met het werken met echte microscopen.

Na afloop was iedereen enthousiast. Uiteraard zijn we benieuwd naar het eindresultaat.

20140114 - 6EM Limtec

De leerlingen van 6EM en hun begeleidende leerkracht hebben op vrijdag 10 januari 201 een leerrijke en boeiende dag beleefd. Er stond namelijk een opleiding Meet- en regeltechniek geprogrammeerd bij trainingscentrum Limtec te Genk.

Leerlingen hebben kennis gemaakt met een digitale temperatuurregelaar, de nodige achtergrond theorie gehad en de regelaar mogen aansluiten en uittesten. Tenslotte hebben ze de regelaar leren instellen via een vrij eenvoudige methode wat iedereen met succes heeft afgerond.

De mannen van 6EM hebben alleszins veel geleerd en hebben zich zoals altijd voortreffelijk gedragen. Proficiat daarvoor.

2013-12-16 Bruggen

Een nieuw uitdagend project , “de ophaalbrug” gedoopt, zal na nieuwjaar door de leerlingen van de klas 2A optie industriële wetenschappen gerealiseerd moeten worden. Dit project is door de werkgroep “technische activiteiten 2A-IW” maanden theoretisch voorbereid en is een voorbeeld geworden van geïntegreerd STEM-onderwijs, waarbij STEM voor science, technology, engineering and mathematics staat.

 

Om vlot met het project te kunnen starten is er natuurlijk ook wat praktische voorbereiding nodig. Om deze reden sloegen verscheidene vakleerkrachten van de 1e graad en hun technisch adviseurs op maandag 16 december de handen in elkaar en werden 12 startmaquettes gebouwd. Alle kennis en ervaring van dit heterogene team maakte dat dit op slechts enkele uren geklaard werd. Het inzetten van de lasertechnologie heeft dit zeker bevordert. Deze nieuwe technologie, samen met de 3D-printtechnologie gaan de leerlingen trouwens zelf ook moeten inzetten om dit project te realiseren. Via een blog zullen de leerlingen een dagboek van dit project bijhouden. Wordt vervolgd.

2013-12-16 Opleiding 3D

Op provil wordt er aan interne professionalisering gedaan. Op maandag 16 december gaven de collega’s van de tweede en derde graad een opleiding 3D-printing aan de collega’s van de eerste graad. Dankzij deze opleiding die slechts enkele uren duurde, kunnen de leerkrachten van de eerste graad de 3D-printtechnologie gaan inzetten tijdens de lessen techniek en technische activiteiten. De eerste klas die er vlak na Nieuwjaar mee aan de slag zal gaan is de klas 2A optie “industriële wetenschappen” in het project “de ophaalbrug”.

2013-12-10 Robotica 7IO Als voorbereiding op de Mecatronic Contest in Seraing startten de leerlingen van 7 Industriële Onderhoudstechnieken met de lessen robotica. Na een theoretische inleiding was het tijd voor enkele praktische opdrachten. In kleine groepjes konden ze elk van start met hun eigen ABB robot. Enkele eenvoudige oefeningen, zoals het verplaatsen van de robotarm en het definiëren van tools, kwamen aan bod. Later is het de bedoeling dat ze de robot zo programmeren dat deze een tekst in een sleutelhanger graveert.

2013-11-29 Proweto

De leerlingen van basisschool “Lommel West- Heeserbergen” waren vandaag op bezoek voor de proweto doe-dag. In de sessie Techniek bouwen de leerlingen huisjes die later een straat of dorp zullen vormen. De huisjes worden voorzien van elektriciteit en in maquettevorm opgebouwd. Om de huisjes levensecht te doen worden, is door het proweto-team een speciale tool ontwikkeld op de website www.proweto.be. Bij wetenschappen werden meerdere leuke proefjes met de microscoop gedaan.

Het was voor de meeste leerlingen hun eerste ervaringen met het werken met elektrische gereedschappen en met het werken met echte microscopen.

Na afloop was iedereen enthousiast.

Wordt vervolgd.

2013-11-20 - 2IW Cad tekenen

Voor de tweede week op rij namen de leerlingen van 4 Industriële Wetenschappen het 'peterschap' op over de leerlingen van 2A optie IW. Dit peterschap houdt in dat de leerlingen van het 4de jaar hun kennis en ervaring over het CAD-tekenpakket Inventor delen met hun jongere collega’s. Onze leerkrachten Bram Vervoort en Davy De Herdt bedachten dit concept  in het kader van een nieuw opgestart project ,  'De ophaalbrug'.


Om tijdens hun lessen technische activiteiten en realisaties deze ophaalbrug te kunnen ontwerpen, leren de leerlingen van 2A schetsen en tekenen. De verkregen CAD-tekeningen worden vervolgens naar nieuwe technologieën zoals de 3D-printer en de lasercutter gestuurd. Deze machines kunnen de onderdelen van de brug uiterst snel en nauwkeurig vervaardigen.


Na de eerste twee lessen was iedereen het erover eens: leerlingen kunnen snel van en met elkaar leren. Op korte tijd werden de eerste stappen gezet in de digitale wereld van de CAD-technologie.
In volgende nieuwsberichten houden we je op de hoogte over de vorderingen van dit project.

2013-10-23 NMBS 7 IO

Op woensdag 23 oktober trokken de leerlingen van 7IO naar Brussel waar de NMBS het project (BERT – Belgian Railways competition for Technicians.) lanceerden. In dit project moeten de leerlingen van het secundair onderwijs die de uitdaging aandurven op zoek naar een oplossing voor de gestelde opdracht.

Bedoeling is dat ze een “krokodil” autonoom van energie gaan voorzien en monitoren. Voor de goede orde, een krokodil is hier geen dier, maar een ondersteuningssysteem dat op de sporen ligt en zorgt dat de treinen niet door het rood kunnen rijden. (zie foto)

Uiteraard gaat Provil voor een originele en bruikbare oplossing. Via deze site en via www.proweto.be zullen we u op de hoogte houden hoe we dit gaan aanpakken.

2013-10-22 Techniek bij kleuters

Om de lesbundels van het project “ontdek techniektalent” zo goed mogelijk te testen, zijn proefpersonen onontbeerlijk. De lesbundel “Een tandje bijsteken” die bedoeld is voor leerlingen van het 6e leerjaar van het basisonderwijs werd vakkundig uitgetest door Seppe (4 jaar) en Lotte (5 jaar).

De foto’s laten duidelijk blijken hoe kleuters zich al interesseren voor techniek en wetenschap. Een leerdoosje op de keukentafel zetten blijkt voldoende om de interesse bij kleuters te wekken en ze het volgende uur niet meer te horen.

En ja hoor… Ook de bedoeling van het bundeltje: “ontdekken van overbrengingen” werd via onderzoek, zij het als ware met trial en error wel gehaald.

2013-9-17 Laser

Op dinsdag 17 september  kregen enkele collega’s een workshop over het gebruik van de pas aangekochte "lasermachine” . Een medewerker van de firma Trotec kwam  in Provil de mogelijkheden van dit toestel demonstreren en toelichten.
De bedoeling is dat deze lasermachine in de eerste graad zal ingezet worden bij de STEM (science, technology, engineering en mathematics)-vakken en krijgt daarom een centrale plaats in het technieklokaal. Creativiteit van leerlingen zal zich vanaf nu nog beter kunnen vertalen in snel en accuraat uitgelaserde en gegraveerde werkstukken .Als je bedenkt dat deze machine een snelheid van 5G kan halen, is het niet verwonderlijk dat deze machine complexe en langdurige manuele handelingen naar het verleden verwijst. 
De ingebruikname van deze machine toont nog maar eens aan dat Provil blijft investeren in technologie en innovatieve projecten initieert.
Bij deze bedanken we de firma Trotec voor hun professionele workshop.

2013-06-04 SCK

De leerlingen van het zesde jaar Elektrotechnieken kregen op maandag uitleg over kernenergie en de verscheidene reactoren op het SCK. Deze uitleg werd gegeven door één van de vaders van de scholieren die bij SCK werkt en dit unieke bezoek mogelijk maakte.

 

Dinsdag was het dan zover. Na de aankomst op de site kregen we eerst de vernieuwde reactor Guinevere te zien. Doordat deze installatie nog niet opgestart was, mochten we overal bij. Zo kregen we de reactor te zien, de protonenversneller en de controlekamer. Leuk was om te zien dat in deze installatie onderdelen worden gebruikt waar ook onze leerlingen mee leren werken. Na het bezoek aan deze reactor gingen we richting de BR1. Over deze oudste onderzoeksreactor in België kregen we uitleg vanuit de controlekamer.

 

Vervolgens trokken we richting Hades. Na een afdaling van 225 meter kwamen we aan in het ondergronds laboratorium. In dit laboratorium wordt de optie onderzocht om hoog radioactief afval langdurig op te slaan in een kleilaag.

 
Na de lunch kregen we de BR2 te zien. Hier hadden we het geluk om de reactor in actie te bekijken. Bovenop de reactor kregen we het Tsjerenkov-effect duidelijk te zien. Verder zagen we goed de staven waarin bv. silicium door radioactiviteit omgevormd wordt tot een halfgeleider.

 
Het bezoek was een zeer leerrijke ervaring. Langs deze weg willen we de vader van Nico nogmaals bedanken voor deze unieke kans.

Waarom je moet komen kijken naar de projecten en processen in de afdelingen 1e graad?

 

techniek, 2e en 3e graad IW, EM, EE, MT, ET en 7e jaar Se-n-Se “industriële onderhoudstechnieken” is duidelijk als je even door het fotoalbum bladert. Vele nieuwe producten werden ook dit schooljaar weer gemaakt. Zo zijn de geïntegreerde proeven van de laatstejaars leerlingen ook dit jaar weer de moeite om te bezichtigen/bestuderen. Leerlingen en leerkrachten zullen deze producten graag aan jullie voorstellen.

 

Ook werden dit schooljaar enkele nieuwe machines en technologieën in bovenstaande afdelingen geïntegreerd/geïnstalleerd. Slechts enkele als voorsmaakje:   de trekbank voor materiaalbeproeving, de vacuümmachine voor het maken van kunststof mallen, de module windenergie met een didactische windmolen, de lasermachine voor snijden en graveren, de 3D printer “hobby” voor de 1e graad en de 3D printer “Professional” voor de 2e en 3e graad.

 

Benieuwd hoe dit alles werkt? Kom het zondag 2 juni ontdekken in de Provil tussen 13h30 en 18h00.

 

Bekijk reeds enkele foto's:

De stad Lommel en Provil zijn al enkele jaren partners in de ondersteuning van techniekprojecten voor de Lommelse basisscholen. Nadat de stad in 2012 de uitbreiding van de techniekmobielen van ‘Ontdek techniektalent’ voor de derde graad basisonderwijs had gesponsord, werd in 2013 beslist om ook voor de tweede graad iets te bedenken. Zo werd het project ‘Beestig leuk’ gestart.

In dit project kunnen kinderen vanaf 8 jaar met Lego-bouwdozen leuke opstellingen bouwen en deze aansturen via software. Om dit voor alle scholen te kunnen aanbieden werden 15 laptops en 15 bouwdozen gekocht.   Het Proweto-team van Provil ontwikkelde een lesbundel en webcolleges, zodat de doelgroep op minder dan 10 minuten tijd zelfstandig met deze leermiddelen aan de slag kan. De leerkrachten kunnen tijdens de uitvoering van dit project de functie van coach aannemen in plaats van traditionele ‘juf’ of ‘meester’ te zijn.

Bekijk ook het fotoalbum:

2013-05-07 Bedrijfsbezoek2A-ME

Op uitnodiging van de organisatie SPOMM (wat staat voor Stichting voor Promotie voor Onderwijs in Metaal en Mechatronica) werden de leerlingen van het tweede jaar optie “mechanica-elektriciteit” in de mogelijk gesteld om 3 bedrijven in de regio Bergeijk-Eindhoven te bezoeken .

De leerlingen, geassisteerd door enkele ouders en klasleerkrachten, gingen achtereenvolgens op bezoek bij NTS Combimetal in Bergeijk waar aan lassen en plaatbewerking wordt gedaan, vervolgens naar Matrex in Hapert waar verspaningstechnieken de bedrijfsactiviteiten zijn en tenslotte werd Frencken Mechatronics bezocht, een groot bedrijf dat mechatronica-onderdelen fabriceert en monteert.

Voor de leerlingen waren deze bedrijfsbezoeken een ideale opstap naar de studiekeuze waarvoor ze op het eind van dit schooljaar staan. Het vervolg van deze studiedag wordt volgende woensdag verder gezet. Dan mogen de leerlingen een Ballcar (robotwagen) assembleren in het Summa-college in Eindhoven.

We danken de organisatie SPOMM en de bedrijven die ons fantastisch hebben ontvangen en rondgeleid voor hun gastvrijheid. Hopelijk kunnen we dit initiatief volgend jaar verderzetten.

2013-05-08 Mecatronic

Woensdag 8 mei trokken de leerlingen van 7IO (industriële onderhoudstechnieken) richting Seraing om deel te nemen aan de Mecatronic Contest. Deze wedstrijd test de technologische kennis en vaardigheden van leerlingen uit de derde graad. Onze leerlingen namen het als enige Vlaamse school op tegen 18 Waalse scholen. Met hun didactische opstelling Pro-Aps² (Project Automation Pneumatics Safety System), een sorteerunit, konden ze de jury ten volle overtuigen. Onze leerlingen wonnen de eerste prijs in de categorie beste technologieproject!!!

 

Proficiat, jongens, met jullie puike prestatie en " le 1e prix de la technologie"! En een oprechte dank aan alle begeleidende leerlingen en leerkrachten!