Get Adobe Flash player

De leerlingen van 7IO zijn maandag de cursus ‘Hydraulica-Prop en Servo techniek” gaan volgen. De leerlingen van 6ET gingen dinsdag voor “frequentieregelaars”. De keuze om deze opleidingen bij LImtec te genieten is van allerlei aard. Ten eerste is de accommodatie er uitstekend voorzien om elke leerling met de aangeboden materie aan de slag te laten gaan. Vervolgens is de inhoud van de cursussen een ideale aanvulling op hetgeen in Provil wordt aangeboden. Limtec en RTC Limburg zijn partners in de organisatie van deze geweldige studiedagen en we hopen daar dan ook nog jaren van te mogen genieten.

In het kader van een aankoop uit 2012 waarbij 2 labelprinters werden aangekocht om elektrische bekabeling te voorzien van labels, had vandaag de opleiding plaats over de werking van deze toestellen. Een specialist van de firma Phoenix Contact kwam speciaal naar Provil om onze vakleerkrachten en de leerlingen van 6ET van een leerrijke opleiding te voorzien.

 

Uitgebreide en de laatst nieuwe documentatie werd aan iedereen bezorgd. Interactief werd iedereen meegenomen in de materie. De reactie van de opleider op het einde van de sessie was veelzeggend. “Amai, die mannen weten meer als ik gedacht had”, gaf aan dat onze leerlingen zeer gemotiveerd en geïnteresseerd aan de opleiding hadden deelgenomen. Ook de reactie langs onze kant was super. “Zeer leerrijk en toepasbaar in onze geïntegreerde proeven”, klonk het. Dat de voormiddagpauze opgeofferd werd, namen leerlingen en leerkrachten er dan ook graag bij.

 

Graag danken we via deze weg uitdrukkelijk de lesgever, Mr Serneels van Phoenix Contact om onze leerkrachten en leerlingen en dit in onze eigen organisatie zo boeiend in te wijden in deze nieuwe technologie.

 

Bekijk ook het fotoalbum:

2012-12-20 GIPweek

Na al een afmattende examenperiode achter de rug te hebben , kregen de leerlingen van onze technische afdelingen EM (elektromechanica), EE (elektriciteit-elektronica) en IW (industriële wetenschappen) ook nog eens een GIP-week te verwerken. GIP staat voor geïntegreerde proef waarbij de leerlingen een hoogtechnologisch project dienen te ontwerpen, berekenen en/of realiseren. Individueel of in groepjes per twee is de doelstelling om tijdens deze week zo veel mogelijk vooruitgang te boeken in het project dat ze in het begin van het schooljaar hebben opgedragen gekregen.

De overgrote meerderheid bleek al aardig opgeschoten en via 3D- tekeningen inclusief bijhorende berekeningen werd aan de begeleidende leerkrachten duidelijk gemaakt wat de bedoelingen waren. Meerdere groepen zijn zelfs al effectief aan het bouwen of aan het experimenteren.

Graag wensen we de leerlingen een welverdiende vakantie toe om nadien hun project verder op te nemen en verder te voltooien.

 
2012-12-13 Instron trekbank

Innovatieve pionier ‘blijven’ is een slagzin uit de visietekst van Provil. In dit kader werd een nieuwe trekbank van het merk Instron aangekocht om hoogtechnologische beproevingen te kunnen uitvoeren op metalen en kunststoffen. De nieuwe opstelling krijgt dan ook een centrale plaats in het Labo materialenleer. Leerlingen van alle studierichtingen met een mechanisch accent zullen vanaf nu onderzoek kunnen doen op materiaaleigenschappen.

Door de goede contacten met de leverancier werden kosten noch moeite gespaard om onze leerkrachten een op maat gemaakte opleiding te geven over de machine en de juiste labomethode en dit in eigen huis. We zijn er van overtuigd dat we straks ook voor omliggende bedrijven materiaalonderzoek kunnen uitvoeren.

Op donderdag 4 mei gingen de leerlingen van 6MT en 7IO naar de KHK te geel om bijkomende ervaringen op te doen binnen de industriële onderhoudsactiviteiten. Op industriële machines en door gebruik te maken van hoogtechnologische meetapparatuur werden storingen predictief en preventief verholpen. Ook afstellen en uitlijnen van productie-installaties stond op het programma. Zulke externe opleidingsinitiatieven vormen een ideale aanvulling op het eigen aanbod binnen de school. We danken dan ook de KHK en de begeleidende docent voor de leerrijke ervaring.